ترمیم دندانهای شکسته بعد ازتصادف!

پنجشنبه 26 بهمن 1396
9:48
امین

رمان یا ترمیم شکستگی دندان

دندان ها همیشه در معرض خطر شکستن و پوسیدگی هستند، گاهی اوقات یک ضریه ناگهانی ناشی از یک تصادف ممکن است باعث شکستن دندان شود،گاهی اوقات به خاطر جویدن جسمی سخت گوشه ای از دندان شکسته میشود. به یاد داشته باشید که دندان های شکسته را میتوان ترمیم کرد و شکستن دندان به این معنا نیست که لزوما دندان را باید کشید، بلکه میتوان آن را ترمیم کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا علل شکستن دندان و انواع شکستگی دندان و راهکارهای مراقبت از دندان شکسته را بررسی کنیم

علل شکستن دندان

علی الرغم اینکه دندان ها بسیار قوی و محکم هستند، گاهی اوقات برخی عوامل که در ذیل به آنها اشاره شده است باعث شکسته شده دندان خواهد شد.

  • ضربه خوردن به دهان و دندان
  • داشتن پوسیدگی بزرگ و قدیمی در دندان که باعث ضعیف شدن مینای دندان شده است.
  • گاز گرفنن اجسام سخت

شکسته شدن دندان شاید اسیبی به دندان نرساند اما احساس کردن لبه های تیز شکستگی میتواند احساس بدی به دنبال داشته باشد. معمولا شکستگی های کوچک باعث احساس دندان درد نخواهد شد.اما در صورتی که شکستگی بزرگ باشد معمولا با احساس درد همراه است. شکستگی باعث قرار گرفتن اعصاب دندان در معرض نوشیدنی های سرد و گرم و هوا میشود که ممکن است مشکلات زیادی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

از دندان های شکسته جگونه مراقبت کنیم؟

یادتان باشد اگر دندان شکسته دارید در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه کنید. تا از اسیب بیشتر، عفونت و احتمال از دست دادن دندان جلوگیری کنید. در صورتی که شکستگی باعث بروز حفره در دندان شده باشد و یا به عصب اسیب رسانده باشد. معمولا نیاز به درمان ریشه نیز وجود دارد.

درمان شکستگی دندان

درمان و یا ترمیم شکستگی دندان ، بستگی به نوع مشکل ، محل و شدت آسیب وارد شده به دندان دارد، در هر صورت دندانپزشک متخصص تنها کسی است که میتواند نوع شکستگی را تشخیص داده و درمان مناسب ان را انجام دهد.

روش های درمان شکستگی دندان

باندینگ یا پر کردن دندان :

گاهی اوقات برای درمان دندانی که دچار شکستگی شده و ترک برداشته، میتوان دندان را پر کرد؛ در صورتی که نیاز به پر کردن دندان جلو باشد ،ممکن است دندان پزشک ترجیح دهد از باندینگ دندان برای درمان استفاده کند. باندینگ از رزین هایی همرنگ دندان استفاده میکند، مواد باندینگ کاملا شبیه دندان طبیعی خواهد شد، در نهایت با تاباندن نور فرابنفش سخت میشود.


روکش دندان :

در صورتی که شکستگی یک قسمت از دندان به علت پوسیدگی دندان باشد ، بهترین انتخاب، حذف کردن قسمت های آسیب دیده دندان. استفاده از روکش بر روی بخش باقی مانده دندان است.

شکل دهی مینای دندان:

ساده ترین روش درمانی مورد استفاده هنگام ترک دندان یا شکستگی دندان شکل دهی دندان است که اغلب به همراه باندینگ مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت دندان پزشک به سادگی یک بخش از دندان را تراشیده و یک سطح هموار و مناسب با نیرومندی و ظاهر مناسب برای دندان ایجاد می کند. این روش درمانی می تواند تمام موارد اشکال احتمالی کوچک ایجاد شده در دندان را به سادگی ترمیم کند و از نظر زیبایی ظاهر دندان را بهبود بخشد.

نکاتی برای جلوگیری آسیب به دندان

در اکثر شکستنگی ها و صدمات دندانی معمولا دندان جلو قربانی میشود و در صورتی که ترمیم نشود ممکن است باعث آسیب زدن به زبان، لبها، و داخل گونه ها شود. اسیب های دهانی و دندانی در کودکان از زمانی که کودک شروع به راه رفتن میکند، آغاز میشود. حتی ممکن است در اثر ضربه خوردن و افتادن دندان های نهفته دایمی نیز آسیب ببیند. در بزرگسالان علت اصلی شکستگی های دندان، ورزش است. 40 درصد شکستگی های دندانی در بزرگسالان به علت آسیب های ورزشی است. یکی از بهترین راه های جلوگیری اسیب دیدن دندان در بازی های ورزشی استفاده از محافظ دندان است.

دندان شکسته، اگرچه قسمتی از ان شکسته شده و از بین رفته، اما یک دندان زنده است، با مراجعه به دندان پزشک جهت ترمیم و باز سازی ان میتوانید تا سال ها از ان استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید اخرین راه حل در دندانپزشکی، کشیدن دندان است!!!


[ بازدید : 161 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]